طراحی لوگو

طراحی لوگو حرفه ای و کاملا سفارشی

نویسنده: ansarchap
انتشار: پنج‌شنبه, 07 دی 1402

لوگو یک نماد بصری است که هویت برند شما را به تصویر می کشد. یک لوگوی حرفه ای و جذاب می تواند به شما کمک کند تا برند خود را از رقبا متمایز کنید، اعتماد و اعتبار برند خود را افزایش دهید، در ذهن مخاطبان خود ماندگار شوید، جذب مشتریان جدید کنید.
از نکات مهم در طراحی لوگو حرفه ای که در هنگام سفارش طراحی لوگو حرفه ای باید مورد توجه قرار گیرد می توان به مواردی چون سادگی، خوانایی، نوع کسب و کار، اصالت و ماندگاری اشاره کرد.
سادگی: لوگوی شما باید ساده و قابل فهم باشد تا به راحتی در ذهن مخاطبان شما ماندگار شود.
خوانایی: لوگوی شما باید در اندازه های مختلف خوانا باشد.
نوع کسب و کار: لوگوی شما باید با نوع کسب و کار و برند شما مرتبط باشد.
اصالت: لوگوی شما باید منحصر به فرد و خلاقانه باشد.
ماندگاری: لوگوی شما باید به گونه ای باشد که در گذر زمان جذابیت خود را حفظ کند.

لوگو چیست؟

برای برخی افراد نام لوگو آشنا بوده و شناخت خوبی از آن دارند، اما برخی افراد یا با این نام غیر آشنا هستند و یا اطلاعات دقیقی از آن ندارند. با این حال می‌خواهیم به شما تعریفی از لوگو ارائه دهیم تا بهتر با آن آشنا شوید.

لوگو به عنوان یک آرم و یا علامتی است که یا به صورت تصویر، یا به صورت نوشته و یا تلفیقی از هر دو مورد است. لوگو از لحاظ طراحی و شکل باید کاملا خاص و منحصر به فرد باشد تا بتواند در ذهن مخاطب ماندگاری بالایی داشته باشد.

استفاده از لوگو امروزه بسیار گسترش پیدا کرده، چون صاحبان کسب و کار به تاثیر عمیق آن پی برده‌اند. بسیاری از موسسات، شرکت‌های خصوصی و دولتی، سازمان‌ها، اداره‌جات از لوگو استفاده می‌کنند.

طراحی و آماده سازی لوگو

همانطوریکه می‌دانید، لوگو یک شکل حرفه‌ای از برند بوده که نیاز به طراحی خاصی دارد. شما برای داشتن یک لوگو تاثیرگذار و ماندگار، باید اصول طراحی آن را بدانید.

هر شخصی که خود را به عنوان طراح لوگو معرفی می‌کند، باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد، زیرا هویت یک برند را به نمایش خواهد گذاشت.

هدف از طراحی لوگو

دلایل مختلفی وجود دارد که صاحبان برندها‌ به طراحی لوگو روی می‌آورند. در حالت کلی می‌خواهیم به مهمترین دلایل طراحی لوگو اشاره‌هایی داشته باشیم:

1. شما می‌توانید با طراحی لوگو‌، برند خاص و حرفه‌ای خودتان را داشته باشید و در میان رقیبان خود بهتر بدرخشید.

2. استفاده از یک لوگو مناسب و با طراحی اصولی می‌تواند کسب و کار شما را بیشتر و بهتر نمایان کند.

3. شما می‌توانید به راحتی خود را در میان سایر رقبا معرفی کنید و مخاطبانتان‌ بهتر شما را بشناسند.

4. هر نوع لوگو از یک ایده نوین حاصل می‌شود که این می‌تواند حس زنده بودن و تازگی را در مخاطب ایجاد کند.

5. استفاده از یک لوگوی مناسب می‌تواند شما را در بازار بهتر نمایان کند.

6. از آنجایی که لوگوی طراحی شده برای هر برند یک ایده جامع از اهداف آن کسب و کار است، مخاطبان می‌توانند دید کلی به کسب و کار شما داشته باشند.

7. در تمامی تبلیغات انجام شده، استفاده از جلوه بصری ایده کارآمدی است.

8. لوگو می‌تواند یک مفهوم را در سطح جهانی و در میان افراد ملل مختلف ابلاغ نماید و کسب و کار شما را وسیع‌تر از آن چیزی که تصور می‌شود به مخاطبان نمایش دهد.

اصول طراحی لوگو

زمانی یک لوگو اثرگذاری خوبی خواهد داشت که یک طراحی ایده‌آلی روی آن انجام بگیرد. پس لازم است که در طراحی لوگو چند اصل اساسی رعایت شود تا نتیجه کار، بازخورد خوبی داشته باشد.

در ابتدا شما باید به دنبال یک طرح ساده‌ای باشد که جزئیات اضافی نداشته باشد. هرگونه علامت اضافی و شلوغی در لوگو، کیفیت کار شما را پایین می‌آورد. لوگو طراحی شده نباید محدودیت داشته باشد، یعنی محدود به زمان خاصی نباشد.

همچنین سعی کنید لوگوی‌ همه جانبه طراحی کنید، مخصوصا اگر مشتریان شما طیف وسیعی از افراد هستند. اگر بازه سنتی متغییر دارید، حتما رنگبندی مناسبی باید انتخاب کنید. لوگو در عین داشتن طراحی حرفه‌ای باید خوانایی راحتی داشته باشد تا افراد مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. همسو بودن طرح لوگو با عرف جامعه بسیار مهم است و می‌تواند ارتباط نزدیکی با مخاطبان برقرار کند.

طراحی خاص

لوگو یک نوع علامت تجاری خاصی است که می‌تواند به محصول اعتبار بخشیده و به زیبایی ظاهری آن بیفزاید. با این توصیفات لوگو یک طرح بسیار مهمی است که باید زیبایی ظاهری خاصی داشته باشد تا بتواند به راحتی مشتریان را به سمت خود جلب کند. اغلب لوگوها با طراحی‌های خاص توانسته‌اند در برندسازی محصولات نقش موثری داشته باشند.

سادگی در طراحی لوگو‌

بیشتر افراد بر این باور هستند که هرچه‌ قدر طرحی پیچیدگی زیادتری داشته باشد، می‌تواند مخاطبان را شگفت زده‌تر کند. اما در مورد طراحی لوگو این گونه نیست. هرچه قدر طرح اجرا شده بر روی لوگو ساده‌تر و واضح‌تر باشد، می‌تواند در بازه زمانی کوتاه نظر مخاطب را به خود جلب نماید.

سادگی لوگو باعث ایجاد ارتباط سریعتر با مخاطبان شده و تاثیر عمیق‌تری خواهد گذاشت. پس هدف از طراحی لوگو در ابتدا، ارائه یک طرح مفهومی در عین سادگی است.

ثبات در طول زمان

مشاهده شده برخی از کسب و کارها در طول دوره کاری خود و با گذشت زمان، تغییراتی در لوگو های خود ایجاد می‌کنند. انجام این کار چندان پسندیده نبوده و موجب سردرگمی مخاطبان می‌شود.

شما در ابتدای کار باید از یک طرح پسندیده استفاده کنید که دیگر نیازی به ایجاد تغییر در آن نباشد. به عبارتی دیگر ایجاد تغییر در ظاهر لوگو، اعتماد مشتری را از بیزینس شما سلب می‌کند، زیرا بر این باور است که شما از هدف کاری خود اطمینان ندارید.

سایز بندی‌های مختلف

طراحی لوگو باید به گونه‌ای انجام شود که بتوان آن را در سازهای مختلف کوچک، بزرگ و متوسط استفاده کرد. در واقع لوگوها باید به گونه‌ای باشد که با تغییر سایز جزئیات هم به وضوح قابل مشاهده باش

. لوگوهای مختلفی در محصولات تبلیغاتی بر روی کالاها و بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود، به همین خاطر لازم است که در اندازه‌های مختلف امکان تطبیق آنها وجود داشته باشد.

قابلیت ثبت لوگو‌

لوگوهای طراحی شده باید به صورت منحصر به فرد باشند یعنی هیچگونه تقلید و شبیه‌سازی برای آنها انجام نگیرد. در این صورت است که شما می‌توانید لوگو را ثبت کرده و اقدام به برندسازی کسب و کار خود نمایید.

ثبت کردن لوگو می‌تواند به رشد یک برند کمک زیادی کند، از طرفی از نظر قانونی و اخلاقی اعتبار بسیار بالایی خواهد داشت.

ویژگی‌های یک لوگو حرفه‌ای

لوگو خوب می‌تواند برند سازی خوبی هم انجام دهد. برای داشتن یک لوگو خوب و حرفه‌ای، لازم است به برخی مشخصات و ویژگی‌های خاص آن دقت کنیم. همانطوری که در بالا به آن اشاره کردیم، یک رنگ خوب می‌تواند برای شناسایی هویت یک برند برای مخاطبان، اهمیت زیادی داشته باشد.

از لحاظ ظاهر، رنگ لوگو طراحی شده باید به گونه‌ای باشد که بتواند بر مخاطبان خود تاثیر عمیقی داشته باشد. در واقع مخاطبان به محض مشاهده لوگو بتوانند ناخودآگاه ذهنیت خود را به سمت برند مربوطه هدایت کنند.

در این زمان است که می‌توانیم بگوئیم این لوگو قدرت برقراری ارتباط قوی داشته و قدرتمند عمل می‌کند. استفاده از نام و نشان تجاری مناسب، رنگ‌های درخور و فونت گیرا، تماما مولفه‌هایی هستند که باید به آنها پرداخته شود.

ویژگی‌های طراحی خوب یک لوگو

زمانی یک لوگو می‌تواند طراحی خوبی داشته باشد که مطابق با اصول و دستورالعمل‌های لازم اجرا شود. با ما باشید تا نکات مهمی از این موارد برای شما بیان کنیم:

همخوانی لوگو

به طور حتم، هر نوع لوگوی طراحی شده باید با نوع برند همخوانی و سنخیت داشته باشد. به عنوان مثال فروشگاهی را در نظر بگیرید که در زمینه عرضه پوشاک کودکان فعالیت دارد.

بدیهی است چنین مرکزی برای طراحی لوگوی خود باید از رنگ‌ها و طرح‌های فانتزی استفاده کند تا ذهنیت خوبی در مخاطب ایجاد نماید. در صورتی که رنگ تیره برای این نوع برندها استفاده شود، قطعا همخوانی مناسبی نخواهد داشت.

اعتبار

طراحی لوگو به منزله اعتبار یک حرفه و یا برند است. زمانی یک لوگو می‌تواند ارتباطی متقابل بین صاحبان کسب و کار و مشتریان برقرار کند که طراحی خوب و دقیقی داشته باشد.

ماندگاری

تنها انجام یک طراحی مهم نیست، آن چیزی که اهمیت دارد ماندگاری طرح در ذهن مخاطب است. مخاطب باید در صورت مشاهده یک لوگو، نقش آن را به ذهن بسپارد و در صورت نیاز برای مراجعه به مراکزی چون همان برند، به سرعت نماد لوگو در ذهن او نقش ببندد. پس طراحان هر لوگو باید بتوانند یک طرح مناسب، ساده و در عین حال ماندگاری ایجاد کنند.

انعطاف‌پذیری

زمانی طراحی خوب موفق است که بتوان لوگو را به رنگ‌های مختلف و در سایزهای متنوع چاپ کرد. در ضمن هر نوع تغییر در اندازه و سایز، بر ظاهر، معنی و مفهوم لوگو تاثیری نداشته باشد.

سفارش راحت

زمانی که کاربران بتوانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن به یک طراحی خوب و ایده آلی دسترسی پیدا کنند، در واقع یک لوگوی حرفه‌ای و مناسب دارند.

حق مالکیت

لوگوهایی هستند که به طور حقوقی به نام فرد یا شرکتی ثبت می‌شوند، از لحاظ قانونی نیز منحصربه فرد بوده و به مالکیت آنها در آمده‌اند. در این مواقع به هیچ عنوان امکان جعل این لوگو ها وجود ندارد و اعتبار آن بیزینس بالا می‌رود.

 ویژگی‌های طراح خوب لوگو

به طور کلی هر شخصی که به عنوان یک طراح لوگو خود را معرفی می‌کند، باید یک سری مشخصاتی داشته باشد. مهمترین نکته‌ای که در ابتدا باید به آن دقت کنیم، تسلط طراح به نرم‌افزارهای مختلف برای طراحی لوگو است.

هر شخصی که مسئولیت طراحی لوگو را بر عهده می‌گیرد، حتما باید به نرم‌افزارهای مربوطه آشنایی کامل داشته باشد. مورد بعدی داشتن دانش در مورد اصول طراحی لوگو بوده و باید در این زمینه خلاقیت‌های لازم را به کار برد.

هر نوع طراحی لوگو بنابه پیچیدگی‌های و خلاقیت‌های استفاده شده در آن، دارای یک سری هزینه‌هایی است. هزینه‌هایی که برای طراحی لوگو حرفه‌ای پرداخت می‌شود به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری برای بهتر دیده شدن و بازاریابی محصولات است و می‌تواند آینده کسب‌ و کار را تضمین کند.

یک طراحی خوب در واقع می‌تواند هویت بصری بیزینس شما را در میان همگان جلوه دهد، پس همواره طراحی ایده‌آلی باید در نظر داشت.

شناخت انواع لوگو

اگر بعد از شناخت لوگو انواع آنها را هم بدانید، حتما موفقیت شما در طراحی برند مناسب به چشم می‌خورد. لوگو ها در انواع مختلفی طراحی می‌شوند، اما در حالت کلی می‌توانیم لوگوها را به سه دسته اصلی تقسیم کنیم که شامل: لوگوهای تصویری، لوگوهای نوشتاری و لوگوهای ترکیبی هستند.

لوگو تصویری

وقتی صحبت از یک تصویری می‌شود، در واقع منظور نمادها، شمایل‌ و اشکالی هستند که با طراحی خاص خود توانسته‌اند تداعی کننده مفهومی از یک نوع کسب و کار باشند. در واقع مخاطب با مشاهده رنگ تصویر می‌تواند تفسیری از هدف برند را در ذهن خود تجسم کند.

لوگو نوشتاری

نوعی دیگر از لوگو، لوگوی نوشتاری، لوگوی تایپ و یا نماد کلمه‌ای است. در طراحی لوگو نوشتاری نام برند و یا کسب و کار را بیس اصلی قرار داده و با تغییر در فونت و چیدمان آن، طراحی خاصی ایجاد می‌کنند.

خلاقیت‌های به کار رفته در طراحی این نوع لوگو می‌تواند آن را به یک نماد بصری بسیار جذابی تبدیل کند. دقت داشته باشید که نوشته‌های این نوع لوگو باید خوانایی خوبی داشته باشند.

لوگو ترکیبی

همانطوریکه از اسم لوگوی ترکیبی مشخص شده، به صورت ترکیبی از نوشته و تصویر است که می‌تواند مفهوم کلی از برند و هدف آن را به مخاطب انتقال دهد.

کاربرد لوگو

استفاده از لوگو در بسیاری از بیزینس‌ها کاربرد دارد. زمانی که شما صاحب کسب و کاری هستید، می‌توانید با طراحی یک لوگوی ایده‌آل، اقدام به برند سازی حیطه شغلی خود کنید. در ادامه بحث می‌خواهیم به چند نمونه از کاربردهای لوگو اشاره کنیم:

محصولات

شرکت‌ها، سازمان‌ها و یا افرادی که اقدام به تولید محصول می‌کنند، بهتر است برای شناساندن بهتر محصولات خود از یک لوگوی مناسب، ساده و کارآمد استفاده کنند.

وب‌سایت‌ها

سایت‌های مختلفی وجود دارند که در حیطه‌های متعددی فعال هستند. استفاده از یک وب‌سایت با یک لوگوی حرفه‌ای می‌تواند جذبه کاری شما را افزایش داده و به اعتبار شما بیافزاید. معمولا محل قرارگیری لوگو در بالای سایت است. حتما دقت کنید طراحی لوگو به نحوی انجام شود که برای بازدیدکنندگان قابل تشخیص باشد.

کارت ویزیت

افراد زیادی هستند که برای تبلیغ و معرفی برند و محصولات خود از کارت ویزیت استفاده می‌کنند. عناصر مختلفی روی کارت ویزیت‌ها چاپ می‌شود که مهمترین آن لوگو است.

لوگو یک شکل ساده و کوچکی است که می‌تواند ارتباط بهتری بین شما و آشنایانتان برقرار کند. لوگوی درج شده روی کارت ویزیت‌ها می‌تواند به برند سازی کسب و کار شما کمک شایانی نماید.

شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی مختلف چون تلگرام، اینستاگرام، تویتر در میان مردم محبوبیت بالایی دارند و استفاده روزانه از آنها بسیار زیاد است. زمانی که شما برای برند سازی کسب و کار خود از طریق درج لوگو در این فضاها استفاده کنید، بهتر می‌توانید نظر مخاطبان را به خود جلب نمایید.

مراحل طراحی لوگو

شما اگر قصد طراحی یک لوگوی زیبا برای کسب و کار خود را دارید که از طریق آن اقدام به برندسازی محصولات و یا خدمات خود کنید، باید به یک سری مواردی توجه نمایید.

طراحی لوگو دارای چند مرحله اساسی است که تمامی آنها باید به صورت کاملاً اصولی انجام بگیرند. با ما همراه باشید تا در این رابطه به شما نکات مهمی ارائه دهیم.

تعریف اولیه

قدم اول برای طراحی یک لوگو داشتن یک دید و درکی درست نسبت به کسب و کار و برند خودتان است. شما باید هدف کسب و کار خود را بشناسید تا بتوانید پیام و مفهومی برای آن تعریف کرده و به نسبت آن لوگوی مناسبی طراحی کنید.

بهتر است در ابتدای طراحی لوگو یک سری مواردی را برای خود مشخص کنید. تعیین هدف از راه‌اندازی کسب و کار و توسعه برند می‌تواند مسیر درستی برای داشتن لوگوی مناسب برای شما ایجاد کند.

شما باید مشتریان هدف خود را بشناسید و متناسب با روحیه و سن و سال آنها اقدام به طراحی لوگو کنید. اگر شما صاحب برند و یا خدماتی هستید، به طور حتم رقیبانی برای خود دارید. در اینجا باید مزایای کاری خود را نسبت به رقیبان مشخص کرده و در لوگو نمایان کنید.

هر نوع کسب و کاری باید به یک سری ارزش‌هایی پایبند باشد که شما در ابتدای کار باید آنها را تعیین کرده و اجرا کنید.

تصویر سازی

مرحله دوم از طراحی لوگو مرحله تصویرسازی است، اما مرحله تصویرسازی از کجا می‌آید؟ شما باید در ابتدا ایده مناسبی برای طرح خود داشته باشید. ممکن است ایده‌های شما طرح‌های زیادی داشته باشد و یا ممکن است هر کدام از طرح‌ها با همدیگر تفاوت‌های زیادی داشته باشند.

اگر بتوانید ایده پردازی‌های خوبی انجام دهید، در واقع برند و کسب و کار خود را تعریف کرده و از آن برای ابزار بازاریابی استفاده می‌کنید. تصویرسازی ایده‌های شما می‌تواند یک طرح لوگوی مناسبی در میان رقیبانتان داشته باشد و به شما کمک کند که خاص‌تر جلوه کنید.

انتخاب سبک لوگو

لوگوها در سبک‌های مختلفی طراحی می‌شوند که شما باید این نوع سبک‌ها را انتخاب کنید. شما آزادانه می‌توانید یک نوع سبک مجزا را انتخاب کرده و یا از سبک‌های ترکیبی برای طراحی لوگو استفاده کنید. برای طراحی هر لوگو چندین سبک وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

سبک سنتی

سبک سنتی در واقع همان سبک ابتدایی برای طراحی لوگو بوده که از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. استفاده از سبک سنتی حس نوستالژیک را برای مخاطبان زنده می‌کند.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک از قدمت لوگو حرف می‌زند و می‌تواند به اعتبار برند بیفزاید. معمولا سبک‌های کلاسیک بیس سادگی را با خود به همراه دارند.

سبک مدرن

سبک مدرن و یا سبک به روز می‌تواند یک نوع انتخاب مناسبی برای هر نوع لوگوی کسب و کاری باشد. در انتخاب سبک مدرن از جزئیات زیادی استفاده نمی‌کنند و بیشتر زمینه لوگو فضای سفید و خالی است، اما یک طرح بسیار زیبا و شیک را می‌توانید در داخل کادر مشاهده کنید.

سبک دست ساز

یک مدل بسیار مناسبی از لوگوهای طراحی شده وجود دارد که حس طبیعی را به افراد القا می‌کند که به آن سبک دست ساز گفته می‌شود. در سبک دست‌ساز، لوگو به گونه‌ای طراحی می‌شود که انگار شخصی آن را با دست کشیده است. پیامی که این سبک به مخاطبان خود ارائه می‌دهد آن است که محصولات این برند با مهارت بالایی تولید شده‌اند و کیفیت آنها مشابه با کارهای دست ساز است.

پیشینه طراحی لوگو

آیا شما از پیشینه طراحی لوگو اطلاعی دارید؟ به طور حتم اکثر شما نمی‌دانید که ایده طراحی لوگو چگونه شکل گرفته است، اما ما به شما در مورد آن توضیح می‌دهیم. انسان‌های اولیه برای منتقل کردن مفهوم خود اقدام به حکاکی روی سنگ‌ها می‌کردند. این فرایند ادامه یافت تا به حکاکی و ترسیم شکل بر روی سکه‌ها رسید.

دوره‌های مختلف و پادشاهان متعدد، علامت‌های خاصی بر روی سکه‌ها ضرب می‌زدند تا به نوعی معرف آنها باشد. این فرایند بدین شکل ادامه پیدا کرد به طوریکه امروزه بسیاری از موسسات، از لوگو برای برند سازی محصولات و یا خدمات خود استفاده می‌کنند.

حرف آخر

برندهای مختلف برای نمایش بهتر محصولات یا خدمات در اذهان عمومی، نیاز به طراحی یک لوگوی خاص و حرفه‌ای دارند. نوع طراحی لوگو، سبک، رنگ و فونت‌های انتخاب شده کاملاً به نوع هدف کسب و کار بستگی دارد که این نیز سلیقه مشتریان را در بر می‌گیرد.

اگر خود شما نمی‌توانید در زمینه طراحی خاص لوگو اقدام موثری انجام دهید، بهتر است که انجام آن را به افراد ماهر و کاردانی چون کارشناسان چاپ انصار بسپارید. به یاد داشته باشید که هر چقدر طراحی خاصی برای لوگوهای خود داشته باشید، در واقع توانسته‌اید اعتبار کاری خود را افزایش دهید.